În cadrul unei conferințe de presă cu tema „Finanțele publice locale ale Chișinăului” am anuntat înregistrarea unui proiect de lege ce vine să restabilească echitatea socială și juridică, prin consolidarea autonomiei financiare a administrației publice locale din municipiul Chișinău, precum este garantat de Carta europeană a autonomiei locale, astfel ca 100 % din impozitul pe venit al persoanelor fizice și juridice, TVA-ul și accizele plătite de chișinăuieni să rămână în bugetul municipal al Chișinăului.

Calculele demonstrează că mun. Chișinău încasează anual, cel puțin pentru 2017, 10 miliarde de lei, însă bugetul orașului pentru 2018 este de doar 4 miliarde de lei. Astfel, 6 miliarde de lei sunt luate de Guvern pentru necesități proprii, și, din păcate, le distribuie pe o paradigmă politică. Este unicul exemplu din Europa unde este încălcată în mod brutal Carta autonomiei locale. Pe hârtie, au fost date competențe foarte multe administrației publice locale, mai ales mun. Chișinău, unele dintre aceste competențe îi revin Guvernului și din păcate nu există resurse suficiente necesare pentru acoperirea acestora, pentru că 60% din bugetul municipiului este luat de Guvern.

Chișinăul este unica capitală din Europa care din cauza paradigmei impuse de toate guvernele și a tăierii masive din bugetul municipal în 2013, atunci când PL era în opoziție, are pentru dezvoltare doar 3% din cele 4 miliarde de lei, restul banilor sunt pentru cheltuieli curente de întreținere. Pentru că în această campanie electorală, dar și de-a lungul timpului, am demonstrat că nu doar vorbesc dar și acționez, împreună cu colegii din fracțiunea PL din parlament am elaborat un proiect de amendare a Legii finanțelor publice locale.

În proiectul de lege înaintat solicităm ca paradigma de calculare a bugetului mun. Chișinău să fie similară cu cel din Găgăuzia, respectiv impozitele pe venit ale persoanelor fizice și juridice în proporție de 100% să rămână la Chișinău. Aceasta va permite pe un termen mediu și lung să puteam avea proiecte de dezvoltare în Chișinău, în caz contrar Chișinăul va degrada tot mai mult, iar politicul din Republica Moldova va putea să intervină tot mai mult în gestionarea resurselor care se sustrag din buzunarele chișinăuienilor și care vor fi utilizate strict după interese politice și electorale.

Sunt absolut sigur că acest nou proiect înregistrat, odată ajuns pe masa deputaților va fi o platformă de discuție solidă pentru societatea civilă, dar și pentru cei care înțeleg de unde trebuie să pornim pentru dezvoltarea municipiului. Acest proiect de lege este un început în acțiunea noastră de redimensionare a finanțelor publice locale. În situația în care Parlamentul nu va considera necesar să se subordoneze intereselor cetățenilor, în calitatea mea de viitor primar ales al Chișinăului îmi rezerv dreptul de a convoca un referendum pentru a tranșa această problemă pentru totdeauna.